Saturday, February 12, 2011

Kaffine - coffen alone does not work, an alternative

Da er en ny test underveis. Ekstrakt fra kaffegrut, kald IKKE UTKOKT denne gang, med 27 gram soda pr 350 ml kaffeekstrakt og med tilsats av 1,6ml Rodinal.
Dette blir spennende, uten Rodinal ble det overhodet ikke negativer, overhodet ikke tegning med slik ekstrakt.
Altså det fantes ikke spor av fremkaller-emner der.....
Time will sjåv, jeg må agitere tanken

Jeg må nesten le!
Da er det foreløpige resultatet klart.

Fremkalt i 320 ml 5X kaffe-uttrekk i en halv liter vann, altså samme KONSENTRASJON som første forsøk, tilsatt 17,35 gram krystall soda. her ble tilføyd 1,6ml Rodinal konsentrert.
(11 US fl. oz, 3 level tsp soda, 1,6 ml Rodinal stock)
Jessops SHR 100 fargenegativfilm.
Fremkalt i 30 minutter, stopp, fix og skyll som vanlig.
En rask kikk på negativene som henger til tørk viser at jeg har fått omtrent samme resultat som forrige forsøk, soda, pulverkaffe og Rodinal.
Jeg har gjort alt akkurat likedan, det eneste som er forskjellig er at jeg har brukt kaffegrut-ekstrakt i stedet for pulverkaffe.
Forrige gang jeg forsøkte dette, uten Rodinal-tilsats, fikk jeg overhodet ingen negativer, nå fikk jeg negativer som vil være godt kopierbare i mørkerom, på skanneren kommer de til å fungere like perfekt som siste forsøk, som er skannet.
Jeg kan ikke gi meg med dette, jeg MÅ prøve uten kaffe, med soda of Rodinal alene.
Også har jeg kokt en kjel STERK kaffe, som står til kjøling, 500ml vann pluss 9 kaffemål filterkaffe, kokt godt opp og satt til kjøing. Jeg trekker vanligvis kaffe på trakter og bruker 4,5 kaffemål pr liter traktekaffe. Jeg har nå kokt kaffe som er 4 ganger så sterk. Denne skal jeg ta 320 ml fra, blande med soda og se hva som skjer.
Det er for øvrig ikke tilfeldig at jeg har valgt å bruke 1,6ml Rodinal-tilsetning. Etter hva jeg kunne forstå av fyren som dreiv å fremkalte film i papirfremkaller, satte han til så mye som ca 1/4 konsentrasjon av fremkalleren sin, Ansco 130 (som ikke er å få her til lands dessverre).
Når jeg nå benytter 1,6ml, er det Rodinal i 1:200. Vi VET fra før at Rodinal kan brukes i så stor fortynning, men da må fremkallertiden opp i ca 70 minutter. Her er brukt bare 30 minutter, så litt har kaffe-innholdet bidratt med....
Men jeg fastholder "papirfremkallermannen" vet ikke hva han holder på med. Han har ikke gjort sammenlignende forsøk. Han tror han driver å fremkaller filmene sine i Caffenol - i virkelighetens verden fremkaller han med fortynnet papirfremkaller (som i utgangspunktet er mye mer konsentrert enn negativfremkallere).
Han tror han gjør dette pga KBr innholdet, i virkeligheten ville han ha fått flate og svært tynne engativer med kaffen aleine

No comments:

Post a Comment