Saturday, February 12, 2011

Kaffine, some sort of success, finally!

Omsider suksess.
Vi er kommet til neste kapittel i sagaen om god gammeldags Kaffi som fremkaller.
Jeg har prøvd blanding av soda og uttrekk av kaffebønner (kaffein-syre resten som det sies skal være i kaffebønnene etter at man har trukket kaffe i en orginal Melitta-kaffetrakter. Null resultat, ikke spor av bilder.
Jeg har prøvd en blanding av soda og pulverkaffe med betinget suksess. Negativene ble tynne og kontrastløse, som forventet.
I kveld bestemte jeg meg for å etterape en annen kar her på APUG :
Blanding av soda og pulverkaffe med tilsats av en liten dråpe kommersiell fremkaller!
Tanken står full av fixer nå, før jeg poster dette, henger jeg den opp til tørk, slik at jeg har førsteinntrykket.
Først blandingen
Vann inntil 320 ml
Soda 27,3 gram
Pulverkaffe 27,3 gram
Rodinal konsentrat 1,6 ml (1:200)
Amerikanske mål, for den som er interessert :
11 US fl. oz
3 teaspoon (5ml) soda
10 teaspoon (5ml), 2 pinch (1ml) inst. coffe.
Rodinal conc. 1.6 ml

Blandet i den gitte rekkefølge og ventet med å tilsette Rodinal inntil brusingen og boblingen fra kaffe-soda blandingen hadde gitt seg.
Jessops SHR 100 fargenegativfilm.
Fremkalte i 30 minutter ved 20 grader celsius, som sist.
Rodinal 1:200 krever minst 1 hel times fremkallingstid alene. Spenningen nå er om vi får vesentlig tettere og mer kontrastrike negativer enn uten disse knapt 2 milliliter med Rodinal!
**************************
Javel da foreligger resultatet, eller i det minste førsteinntrykket.
En stor suksess! For første gang etter jeg begynte denne forsøksserien med Kaffi (uten C vitamin) har jeg fått negativer som ser normale ut!
Eksponeringen ser ut til å stemme, gode kraftige negativer, som det vil være en smal sak å ta med i mørkerommet og som kommer til å funke på en skanner helt ypperlig!
Dette bare bestyrker mistanken : støyen og pratet her og andre steder om kaffebrenning og annet er rett og slett tull.
Man fremkaller med kommersiell fremkaller, soda forsterker muligens effekten, kaffe spiller ikke en sekundær rolle en gang, om det overhodet spiller noen rolle, er kaffe-komponenten i dette tilfellet av underordnet betydning.
Det vil si ikke i den blandingen jeg har testet i kveld. Pulverkaffe er en kjent størrelse, den er 6 til 10 ganger mere konsentrert enn kaffe som vi koker drikke av. I de kaffetypene vi har valgt å bruke (robusta, billigste type på COOP o.l.) finnes det godt med kaffein-syre, det er derfor den er så vond å drikke! Men kaffe alene gir dårlig fremkallereffekt med lav kontrast. Men virkelige gode resultater kom med Rodinalen, ikke pulverkaffen aleine!
Det blir å sammenligne med de alminnelig Metol-Hydrokinonfremkallerne som var populære i gamle dager. Erfaring viste at Hydrokinon aleine gav lav ISO og dårlig kontrast, men satte man til metol, ble resultatet god kontrast, god utnyttelse av ISO og sluttresultatet bedre enn med begge alene.
Nå gjenstår bare å ta en test eller kanskje to til, før jeg sier meg ferdig med dette: først en test med kaffekestraktet jeg statrtet med, som gav NULL resultat, jeg vil gjenta den med samme mengde Rodinal som i kveld. Så skal me sjå....
Også tror jeg jeg skal ta en ekstratest helt til slutt kun soda med samme mengde Rodinal som i kveld, for å fastslå hva som gjør hva!
Kjemi er moro. Foto og kjemi er enda mer moro - de som bare driver med digitale apparater kan umulig vite hva de går glipp av!

No comments:

Post a Comment